Melyik a jobb sör a zöld vagy a barna üveges?
Avagy miért palackozzák színes üvegbe a söröket?

Régi városi legenda, mely szerint a zöld üveges Kőbányai Világos sör jobb volt, mint a barna üveges. Vagy fordítva? Mindegy is. De tényleg, melyik a jobb és miért?

Valamikor a 80-as évek végén, két kollégámat hallottam vitázni erről. Az egyik a zöld, a másik a barna üveges "KöbVilire" esküdött, hogy annak jobb az íze. Roppant kíváncsi lettem és hazafelé vettem is két üveggel. Természetesen egy zöld és egy barna üvegest. Lehűtöttem mindkettőt, kitöltöttem őket egy-egy pohárba, és indult a teszt.

Csalódott lettem. Leginkább magamban csalódtam, mert én nem éreztem semmilyen különbséget a kettő között. Így hagytam az egészet és el is feledkeztem ennek az akadémiai vitának a megfejtéséről.

Nem rég azonban olvastam egy cikket a sörösüvegekről, ami felelevenítette ezeket az emlékeket. Akkor fogalmazódott meg bennem a kérdés, hogy vajon miért szinte csak zöld vagy barna színű üvegbe palackozzák a söröket? Éreztem, hogy ennek komoly oka van és nem csupán az esztétikum vagy a hagyomány. Hiszen vannak olyan sörök, igaz én kapásból csak kettőt tudok említeni, a Corona-t (korábban Coronita) és a Miller sört, amelyeket átlátszó üvegbe palackoznak.

A kérdésre a választ a kémia adja. Mint tudjuk, akik nem, azoknak újdonság erejével fog hatni, hogy a sör kesernyés ízét a komló adja. Pontosabban a komlózás során a komlóból kioldódó izuhumulone nevű izo-alfasav. Ez a vegyület azonban fényérzékeny, pontosabban UV fényérzékeny. Annak hatására a vegyület átalakul és az emberi orr számára kellemetlen szagú lesz. Azaz megbüdösödik a sör.

A színes palackoknak tehát fontos szerepük van és mindegy, hogy barna vagy zöld színűek, mert így akadályozzák meg, hogy a sör érintkezzen az UV fénnyel, ezzel óvva meg bennünket a büdös sörtől.

A BEERom a sört a kulturált és mértékletes alkoholfogyasztás elkötelezett híve. Kérjük mindenki csak mértékkel fogyasszon szeszes italt!

Amennyiben tetszett az írás, csatlakozz a BEERom a sört zárt Facebook csoportjához!
https://www.facebook.com/groups/beeromasort/?ref=bookmarks

 Vagy rajong értünk, velünk az Instagram-on!
https://www.instagram.com/beeromasort

A bejegyzés trackback címe:

https://beeromasort.blog.hu/api/trackback/id/tr8314179539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

BEERom a sört

Érdekességek a sörről.

Friss topikok

  • P806: Nálam már rég kiverte a biztosítékot a magyar Staropramen, Krusovice és Kozel... (2018.12.06. 04:50) A licenc sör
süti beállítások módosítása